zondag 13 februari 2022

3e Week van André

Onomkeerbaar  - Tijdens de raadsvergadering van afgelopen maandag (7 feb.) stonden twee zaken op de agenda die mijn bijzondere aandacht trokken. Allereerst de kwestie rond de karakteristieke woningen aan de Olsterkampweg. Ik vind dat je daar goed over moet nadenken. Luisteren naar de geluiden vóór en de geluiden tegen. Als het College en als de Gemeenteraad dat hadden gedaan, dan hadden de nieuwe huizen er nu gestaan. Met of zonder de 4 huisjes die in mijn ogen niet zonder meer mogen verdwijnen. Dat is, net als bij het kappen van een boom, een onomkeerbaar besluit. Weg is immers weg. En er is al zoveel gesloopt.

 

Klaar nu – Tweede zaak die speelde was de kwestie rond Salland Centraal. In de vorige raadsvergadering diskwalificeerde wethouder Blind redacteur Wouter Groote Schaarsberg van dit medium. Aanleiding: een interview waarin lijstrekker Niemeijer van zijn partij zich afzette tegen het gemeentelijk beleid op het gebied van duurzaamheid. Volgens Blind klopte er niet veel van het interview en was Grote Schaarsberg  ‘een iemand die zichzelf journalist noemt’. In antwoord op vragen die ik namens mijn fractie  voor de 2e keer over deze kwestie stelde bood Blind hiervoor maandag voor dit alles publiekelijk zijn excuses aan. Prima, maar dat had natuurlijk gewoon veel eerder gemoeten. Hij heeft gejokt tegenover de Raad. Maar goed, dat zal wel naar “eer en geweten” zijn geweest. Dat kennen we vanuit Den Haag.

 

Guus van den Berg - Zoals u wellicht gezien heeft presenteerden wij de afgelopen week onze complete kandidatenlijst. Op plaats vier staat Guus van den Berg uit Herxen. Guus is een gedreven inwoner die zich grote zorgen maakt over de relatie tussen de overheid en de inwoners. “Burgers zijn het slachtoffer geworden van grote uitvoeringsfouten van de overheid”, zo geeft hij aan. Hij wijst daarbij onder andere op Groningen en de toeslagenaffaire. “En van het aangekondigde nieuwe elan is nog weinig te merken”. Guus, zo vertelde hij mij, mist ook op het lokale niveau elan. De raad is wat onzichtbaar. Guus is ten volle bereid om de komende jaren die raad wat meer kleur op de wangen te geven. Ook het College kan wel nieuw elan gebruiken. Ik ben het helemaal met Guus eens.

 

Campagnes – De campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen komen langzamerhand op stoom. Ook wij zijn lekker bezig. Ook wij gaan de straat op. De bekende fietsen zijn alweer in voorbereiding. Verder presenteren wij de komende week ons verkiezingsprogramma. Dat is geen klassiek programma. Ons programma bestaat uit 14 verhalen van onze 14 kandidaten. Op basis van deze verhalen hebben wij concrete actiepunten geformuleerd. Met die actiepunten bekennen wij kleur. Mooi rood is niet lelijk!

 

Voor de komende week staat het dorpsgesprek over de Langstraat op de agenda, dinsdagavond vanaf 19:30 uur in het Langhuus. Helaas moet ik het missen. Het Coronavirus heeft mij ook gevonden en dus ben ik in isolatie. Jammer, want ik had graag geluisterd naar de mening van de mensen in Wijhe. Mijn collega Petra Koekkoek kunt u daar nu treffen. Ik hoop in de vierde Week van André te kunnen vertellen hoe zij de avond heeft beleefd. Of er samen tot een oplossing gekomen kan worden. Want samen maken we Olst-Wijhe ons ‘thuus’.

 

André Smit, lijsttrekker PvdA Olst-Wijhe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

8e Week van André

  Uitslagenavond – Woensdagavond om 21:00 uur gingen de stembussen dicht, de kiezer heeft gesproken. Een half uur later verzamelden de poli...